پینه دستان

پینه دستان


مهسا رهنما - نقش موثر تشکل‌های کارگری به‌عنوان نهادی حمایتی از قشر زحمت‌کش کارگر در حل‌وفصل مشکلات این افراد و مطالبه حق و حقوق آن‌ها از مقامات بالادست انکارناپذیر است؛ اما بروز اختلافات درونی در این تشکل‌ها می‌تواند مشکلات فراوانی را برای کارگران به‌وجود بیاورد که ممکن است به تضییع حق آن‌ها نیز منجر بشود. در آستانه هفته بزرگداشت مقام کارگر به یکی از این اختلافات در داخل استان پرداخته که درواقع می‌توان گفت دود آن تنها به چشم کارگران می‌رود.
﷯ 
حذف نمایندگان کارگران 
نماینده کارگران در کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان‌آور استان، به حذف نمایندگان قانونی کارگری از کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر مشاغل سخت و زیان‌آور استان ازسوی اداره کل کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این ناهماهنگی، مشکلات و معضلات بسیار زیادی را پس از حذف نمایندگان واقعی کارگران برای این قشر زحمت‌کش به‌وجود آورده است و همچنان بر کار غیرقانونی خود برخلاف قوانین اصرار می‌کند.
حمید زینعلی افزود: تاکنون ازسوی وزارتخانه مربوطه دو نامه مبنی‌بر اینکه حذف این نمایندگان باتوجه به اینکه تا ٢٠شهریورماه سال٩۶ دارای اعتبارنامه هستند، غیرقانونی است، به مدیرکل اداره کار استان فرستاده شده است؛ اما متاسفانه این اداره از دستور وزارتخانه نیز تمکین نمی‌کند.
وی با بیان اینکه به‌جای نمایندگان واقعی و قانونی کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور در کمیته‌های نام‌برده شده، از نمایندگان معرفی‌شده از طرف انجمن‌های صنفی که هیچ سنخیتی با این مشاغل نداشته و چند درصد بیشتر نیست، استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: این درحالی‌ است که ماهیت مشاغل سخت و زیان‌آور به کارخانجات مربوط می‌شود نه اصناف؛ از طرف دیگر براساس قانون، نماینده واقعی و قانونی کارگران ما هستیم که در انتخابات رأی آورده‌ایم.
زینعلی با بیان اینکه وزارتخانه نیز از این موضوع به‌شدت ناراحت است، خاطرنشان کرد: این مسئله نارضایتی شدید کارگران این‌گونه مشاغل در کارخانجات را به‌همراه داشته و روزانه با تماس‌های متعددی مواجه هستیم که از این وضعیت و از آرای صادرشده گلایه‌مند هستند.
وی ادامه داد: کارگران به این وضعیت و آرای صادرشده معترض و شاکی هستند و حتی تا وزارتخانه مراجعه کرده‌اند؛ همچنین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی‌ دراین‌خصوص مراجعات زیادی دارند و کارگران برای گرفتن پاسخ و دلیل رد در کمیته‌های فوق نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند و راهنمایی بگیرند.
﷯ 
مطابق قانون جایگزین شده‌اند
اما رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری خراسان‌رضوی با اشاره به نحوه معرفی نماینده کارگران به کمیته‌ها در قانون اظهار کرد: نمایندگان را تشکلی تعیین می‌کند که حائز اکثریت است. در گذشته شورای هماهنگی کار استان حائز اکثریت بود و حالا کانون انجمن‌های صنفی کارگری حائز اکثریت است.
هادی ابوی افزود: درحال‌حاضر دو نماینده کارگری در کمیته بدوی حضور دارند که هر دو با مشاغل سخت و زیان‌آور دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و در کمیته تجدیدنظر نیز یک نفر اصلی که خودم هستم و یک نفر علی‌البدل هم حضور دارد.
وی درباره صنعتی یا صنفی‌بودن نمایندگان کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور، گفت: در قانون هیچ اشاره‌ای نشده است که نماینده از کدام صنف باشد؛ اما در نحوه تعیین افراد تلاش کرده‌ایم از افرادی متخصص استفاده کنیم که با مشاغل سخت و زیان‌آور نیز دست‌وپنجه نرم کرده‌اند؛ ضمن اینکه کارگران خبازی، تراشکاری، بیمارستان‌ها، رانندگان و... در زمره اصناف محسوب شده، اما سخت هستند.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه مجموعه اداره کار مسئولیتی نسبت به معرفی نمایندگان ندارد، یادآور شد: این اداره فقط حکم مأموریت را صادر می‌کند و در معرفی نماینده نقشی ندارد.ابوی درباره اعتبارنامه نمایندگان قبلی نیز اظهار کرد: زمان اعتبار برای اعتبارنامه به این معنا نیست که نمایندگان الزاما باید حضور داشته باشند، آن‌هم وقتی از دیدگاه صنفی آن توان لازم را برای دفاع از کارگر در مراجع حل اختلاف ندارند. حضور نمایندگان منوط به این است که تشکل معرف از کار آن‌ها رضایت داشته باشد که در‌حال‌حاضر این تشکل، کانون انجمن‌های صنفی کارگری است و ما هم فرد بازنشسته را معرفی نمی‌کنیم. ابوی با اشاره به اشتباهاتی که در گذشته صورت گرفته، گفت: اگر محیط کاری براساس آلاینده‌سنجی که انجام می‌شود، آلوده تشخیص داده شود، کار در آن محیط سخت و زیان‌آور محسوب شده و کارفرما موظف است درصورت امکان ظرف دو سال آلایندگی را رفع کند.وی اضافه کرد: اما افراد قبلی به‌دنبال حذف آزمایشات رفته، پیگیری کردند و حالا این کارگران هستند که از این اتفاق متضرر شده‌اند.
ابوی با بیان اینکه درحال‌حاضر وضعیت بهتر از قبل شده است، خاطرنشان کرد: ما به حاشیه نمی‌پردازیم، چون اتفاق خاصی نیفتاده است؛ اما حاضر به مذاکره دراین‌زمینه هستی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: دو شنبه 4 / 2 / 1395برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com